Ny Škoda Superb: Se 5 spændende ting

Her får du 5 spændende ting ved fjerde generation af Škodas flagskibsmodel, som stiller med nyt design, luksuriøst interiør, endnu mere plads, 100 km rækkevidde som plug-in-hybrid og meget mere.

Design med lav vindmodstand

Den nye Superbs design er skarpere end nogensinde. Škoda-logoet på fronten er ligesom Škoda-navnet på bagklappen i Unique Dark Chrome, og den sekskantede kølergrill flankeres af nydesignede forlygter med mulighed for anden generation LED Matrix-teknologi

De tilpasser stadig lyset dynamisk til trafik og kørselsforhold, men den nye generation udsender hele 40 procent mere lys.

En stor bil som Superb skal helt naturligt ‘skubbe’ meget luft, når den kører, og derfor har Škoda arbejdet intensivt med at optimere bilens aerodynamik. Hatchbackens luftmodstandskoefficient på 0,23 Cw er 10 procent lavere end hos tredje generation, mens Combi med sine 0,25 Cw er 15 procent lavere. 

Interiør á lá Enyaq

8da8a683-645f-44da-8704-8fb9d5deaf47_638355655273433153.jpg
8da8a683-645f-44da-8704-8fb9d5deaf47_638355656518571825.jpg


Den nye generation Superb har stadig masser af benplads og komfort til både for- og bagsædepassagerer. Nu bliver alle også forkælet med interiørtemaer, som du måske kender det fra den meget populære elbil Enyaq.

Forsæderne kan udstyres med massage, og funktionen indstilles på den nu op til 13 tommer store touchskærm. De tre drejeknapper under skærmen er nu intuitive Smart Dials. Du kan både dreje og trykke på dem, og når du gør det, får du berøringsfeedback. Hver knap har sit eget lille infodisplay, og den midterste knap kan individualiseres til lynbetjening af en bestemt funktion. 

KÆMPE bagagerum

Med en længde på 4.912 mm er hatchbacken blevet 43 mm længere end forgængeren, mens Combi nu er 4.902 mm og dermed 40 mm længere. Bredden er 1.849 mm (-15 mm), og højden er henholdsvis 1.481 mm og 1.482 mm, hvilket gør hatchbacken 12 mm og Combi 5 mm højere. Med 2.841 mm er akselafstanden uændret. Superbs øgede længde er primært vekslet til mere bagagerumsplads, hvor hatchbacken med sine 645 liter har 20 liter mere bagageplads, og Combi har 30 liter mere, så der nu er 690 liter – og hele 1.920 liter med bagsædet fældet frem. 


8da8a683-645f-44da-8704-8fb9d5deaf47_638355660308076098.jpg

Plug-in-hybrid med hurtigladning

Superb kan igen fås som plug-in-hybrid. Denne gang er batteriet opgraderet til at være på hele 25,7 kWh hvilket giver en rækkevidde på op til 100 km (WLTP).

8da8a683-645f-44da-8704-8fb9d5deaf47_638355672482227277.jpg

Ligesom en Enyaq kan den nye Superb 1.5 TSI iV lade med 11 kW AC i en ladeboks, og den kan som noget helt nyt hurtiglade med op til 50 kW DC på ladestationer. Så tager det kun 25 minutter at lade batteriet fra 10 til 80 procent. Den samlede ydelse fra benzin- og elmotor er 204 hk.

Derudover er der for første gang en ekstra økonomisk 1.5 TSI mHEV-benzinmotor med 48-volt-system og 150 hk, mens de kraftigste benzinmotorer er 2.0 TSI med 204 hk eller 265 hk. Den nye Superb fås desuden med 2.0 TDI-dieselmotorer med 150 hk eller 193 hk. Alle motorer har nu DSG-automatgear, og de to stærkeste har 4x4. 

Holder øje med trafikken og dig

Adskillige assistentsystemer kendt fra andre Škoda-modeller fås nu i Superb. Det gælder f.eks. Crossroad Assist, der anvender radarsensorer i forkofangeren og frontkameraet til at holde øje med tværkørende trafik i kryds med begrænset udsyn pga. f.eks. parkerede biler.

Den nye assistent Attention and Drowsiness Assist erstatter Driver Alert og overvåger førerens adfærd og vurderer graden af træthed ved hastigheder over 70 km/t. Registrerer systemet træthed, udløser det visuelle og akustiske advarsler i det digitale cockpit.

Den nye Škoda Superb får danmarkspremiere til sommer.

Gå til den nye Škoda Superbs modelside

Modtag flere nyheder om Škoda Superb

8da8a683-645f-44da-8704-8fb9d5deaf47_638355675433268196.jpg